Välkommen till Ingaryd året runt

Växtbytardag, föreläsningar, natur- och kulturvandring i naturreservatet – på Ingaryds gård händer det mycket under 2024.

Första programpunkten är en föreläsning om invasiva arter den 7 februari.

Programmet för 2024 (PDF, öppnas i ny flik.

Ingaryds gård ligger mellan Jönköping och Tenhult och en stor del av området är idag naturreservat med mycket varierad natur: både barr- och lövskog, hagmarker och odlingslandskap.

Gården har funnits länge i samma släkt, men Martha Sandman Gustafsson, som drev gården från 1930-talet, hade inga arvingar. När hon gick bort 1995 visade det sig att hon testamenterat gården till Jönköpings kommun. Ägare är idag Naturskyddsföreningens kretsar i Jönköpings samt Huskvarna/Gränna via föreningen Ingaryds Natur. Föreningen Ingaryds Vänner sköter hus och trädgård samt ordnar en rad olika aktiviteter under hela året.

blommande vitsippor.

Ingaryds Vänner – föreningens webbplats