Valet 2022

Vad säger din lokala kommunpolitiker i Jönköping om klimatet? Här får du svaren. Vi har skickat en enkät med 10 miljö- och klimatfrågor till de partier som ställer upp i valet till kommunfullmäktige 2022.

Valet 2022 är ett viktigt val för klimatet, naturen och för oss människor. Klimatkrisen är inte ett framtida hot, klimatkrisen är här och nu och det är hög tid att våra lokala politiker börjar agera och ta de beslut som krävs. Låt valet 2022 bli ett klimatval!

Bakgrund

Naturskyddsföreningen Jönköping har skickat ut en enkät till de partier som ställer upp i valet till kommunfullmäktige i Jönköpings kommun. Enkäten innehåller 10 frågor som rör klimat och natur där de har fått svara på hur deras parti vill arbeta för klimatet under kommande mandatperiod. Svarsalternativen har varit ja eller nej på frågorna och man har haft möjlighet att lägga till en kommentar. Liknande enkäter har skickats till kommuner runt om i Sverige med syftet att informera och visa på hur viktiga dessa frågor är i höstens val.

De som svarat på enkäten är:

Centerpartiet: Anders Samuelsson

Kristdemokraterna: Andreas Sturesson

Liberalerna: Jakob Olofsgård

Miljöpartiet: Mats Weidman

Moderaterna: Joakim Dahlström

Socialdemokraterna: Rolf Wennerhag

Sverigedemokraterna: Kristian Aronsson

Vänsterpartiet: Julia Löf

Kort samanställning

Läs en kort sammanställning av vad de svarade här

Läs kommentarer och partiernas svar

Läs frågorna och kommentarerna i sin helhet genom att klicka på länkarna nedan.