Klimatsmart mat i gott sällskap

Vi är halvvägs in i vårens matlagningskurs, ett samarrangemang mellan Naturskyddsföreningen och Svenska kyrkan. Det har gett både härliga matupplevelser och mycket kunskap.

Det är full fart och ibland lite trångt när uppemot fjorton personer samsas i Kristinagårdens kök. Men tack vare god planering, tydliga instruktioner och god uppbackning av dem som brukar husera funkar det finfint!

Äta i säsong är inte självklart i mitten av februari, då kursen startade. Men kursledare Maya Windefors löste även det: nyskördade jordärtskockor blev soppa och höstens lagrade pumpor blev till ostkaka, som fick sommarsmak av infrysta blåbär.

Vid nästa tillfälle fick Maya förstärkning av kocken Viking, och med deras hjälp lagade vi gnocchi med tomatsås och en läcker vegansk ceasarsallad.

Under den gemensamma måltiden finns tid för att diskutera detaljerna – hur man kan koka fond på skal till exempel – och fylla på med kunskap om de ganska svåra valen, till exempel mellan ekologiskt och närodlat. Kunskap och läcker måltid i god förening, alltså!

ett collage med sex småbilder på bland annat potatis, grönkål, tomatsås i gryta och händer som bakar ut deg.