Tillsammans för klimatet

DJ, film, livemusik, fika, poesi och information om det kommande toppmötet i Paris – tillsammans för klimatet! Manifestationerna är en del av globala klimatmanifestationer i anslutning till starten av COP 21, FN:s klimatförhandlingar i Paris. Miljontals människor samlas världen över 29 november, för ett hållbart och rättvist klimatavtal. Gör det du också! Löpande information finns på vårt facebookevent.

Tillsammans samlas Naturskyddsföreningen Jönköping, Kultur- och fritidsförvaltningen, Miljö- och hälsoskyddskontoret, Rekohörnan och Tantrevolution för att skapa ett alternativt julmys. Vi ses på Jul på Tändsticksområdet!

PROGRAM

17.00 Klimatskrik! Kom och skrik ut din frustration, din entusiasm, ditt hopp och din förtvivlan!

Hela dagen:
Återvinningspyssel med Tantrevolution.
Schysst fika från Rekohörnan.
Skicka en julhälsning till politikerna och ordspel om klimat med Naturskyddsföreningen.

Scenprogram:
15-16: Kortfilmsmaraton med GAFF – Göteborgs ambulerande filmförening
GAFF är en ideell förening som verkar för att visa film på otippade platser; i tvättstugan, skogen, kyrkan eller på stranden. Platser där människor möts, där vill vi vara och visa film. Fokus på miljövänlighet och ett filmutbud utöver det vanliga står också högt i kurs.

16.00 – 16.30 DJ Christian Pallin från Koloni
Accessible experimental music with Koloni’s creative leader, who preferably combines artistic styles, forms and expressions.

16.30-17.00 Starkman och Klen – musik och poesi
”När jag blir stor ska jag ha marknad Det ska vara marknad för friska och sjuka När människor inte är på marknaden ska det vara för att de inte finns”

Duo Starkman (musikern Sara Parkman) och Klen (poeten Jonas Gren) utgår från samtidens politiska nyspråk i ett miljömärkt, ekologiskt, svanenmärkt, rättvisemärkt, klimatmärkt, FSC-märkt, brännmärkt och vindpinat framförande av folkmusik och dikt. SARA PARKMAN är folkmusiker, radiojournalist, aktivist, hembygdslover. Älskar tanter, polskor, ord, tåg, visor och radio. Spelar fiol och gör det jättebra, såpass att hon fått godkänt från Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Hörs i Sveriges Radio, i superduon deluxxe ”Sara och Samantha” och syns på bland annat Dramaten och hembygdsgårdar runt om i Sverige. Tror på på köksbordets revolutionerande kraft och på folkmusikens kraft att sprida anti-nationalism och feminism. JONAS GREN är född 1981, bor i Stockholm och arbetar som journalist och författare med särskilt fokus på kopplingar mellan ekologi och samhälle. Han har givit ut diktböckerna Lantmäteriet (2014, 10TAL Bok) och Överallt ska jag vara i centrum (2015, Non förlag). Han är redaktionsmedlem i Klimatmagasinet Effekt och studerar ett masterprogram på Stockholm Resilience Center.

17.00 – 17.30 DJ Christian Pallin från Koloni

17.30 – 18.00 MAG
MAG works with live samplings of trombone, megaphone, voice, guitar, sound and the noise around her. The music is built up from scratch. From the smallest simple element it grows to a gigantic dystopian lo-fi orchestra that sometimes is restrained and suggestive, sometimes chaotic and wild.MAG aka Magdalena Ågren has since 1995 has been involved in many different bands such as Surplus People, Good Morning Sweden, Maggot and Jurassic Jesus and toured around both in Europe and North America. She is also currently playing in two other band projects, SORK and Trapped in a Loop. MAG has toured in Poland. Germany, Canada, USA, and Scandinavia, and has shared the bill with acts like Lightning Bolt, Legendary Pink Dots, Trumans Water, Ora Cogan, Wildbirds and Peacedrums, The Skull Defekts. etc, and played at festivals/venues such as Mission Creek Music and Art Festival (San Fransisco), Arts Birthday (Stockholm), FakeJazz (Vancouver), Festival of Endless Gratitude (Copenhagen) and Dockwille festival (Hamburg).