Lär barn upptäcka naturen: Bli Natursnoksledare!

Vill du få barn att upptäcka naturen? Om JA – då ska du bli Natursnoksledare!

Kom till Tinnerö Eklandskap i Linköping den 19-20 sept 2015.
Då genomför Naturskyddsföreningen en kurs för dig som vill bli ledare för Natursnokarna – Naturskyddsföreningens barn- och familjeaktiviteter.

natursnokarna

Du lär dig att leda övningar tillsammans med andra. Vi leker lekar och testar utrustning. Vi använder elden för att göra fika och pratar om hur vi bäst startar och driver en Natursnoksgrupp. Vi delar med oss av det vi kan och byter erfarenheter med varandra.

Lördagens teman är: träd, småkryp och eld.
Söndagens teman är: att använda alla sinnen, lavar och mossor. Du kan välja om du vill vara med båda dagarna eller bara en.

Kursen kostar 500 kr för en eller två dagar inklusive eftermiddagsfika och kursmaterial. Kursen är öppen för deltagare från hela landet. Reseersättning kan sökas i efterhand från riksföreningen.

Utbildare: Eva Lindberg, rikskansliet, Natursnoksledare och Närnaturguide.

Praktisk information

För vem

Kursen riktar sig till medlemmar i Naturskyddsföreningen som redan leder eller som vill bli ledare för en Natursnoksgrupp. Kursen är öppen för deltagare från hela landet, men om din krets tillhör Naturskyddsföreningens kansli Sydost (dvs Kalmar län, Jönköpings län, Östergötlands län, Kronobergs län eller Gotlands län) så har du möjlighet att ta del av ett specialerbjudande. Det regionala kansliet Sydost står för boende, för de som behöver, och mat under kursen (delat boende, frukost, medpackad lunch samt middag på lördagskvällen).

Kostnad

Träffen kostar 500 kr, inklusive eftermiddagsfika och kursmaterial. Men vill du slippa avgiften kan du skriva en överenskommelse med din krets om att leda visst antal Natursnoksaktiviteter inom ett år efter kursen. (Blankett för överenskommelsen finns på hemsidan, se anmälningslänken nedan.)

Anmälan

Anmälan senast 11 september 2015 via hemsidan (se länk nedan). Ange om du är med en eller två dagar och vilken av dagarna. Ange i anmälan om du behöver övernattning eller kan erbjuda en annan deltagare boende. Erbjudandet, samt antalet deltagare är begränsat – först till kvarn gäller! En reservlista kommer att finnas. Om avanmälan senare än två dagar före kursens start utgår en avgift om 1 000 kr.

Var och när

Vi kommer hålla till i Naturreservatet Tinnerö Eklandskap i närheten av Fröberget Länk till karta: http://kartor.eniro.se/m/SWipR Vi träffas på Linköping station kl 10.00 både lördag och söndag och slutar ca kl. 17.00 på lördagen och ca kl. 16 på söndagen. Ingen annan kvällsaktivitet än gemensam middag för den som önskar är planerad. För frågor om Linköping generellt kontakta Björn Ström på tel. 013-103451

Att ta med

• Kläder för väder- vi är ute hela tiden båda dagarna
  • Sittunderlag
  • Mugg, tallrik och bestick.
  • Anteckningsblock om du vill

För frågor om kursen i stort kontakta Eva Lindberg,  070-344 44 31.

Varmt välkommen med din anmälan!

Anmälan hittar du här!