En lyckad upplevelsevandring!

upplevelsevandr2Förra veckan var Agnes och Elin med på upplevelsevandringen som anordnas i samband med klimatveckan. Ett 60- tal deltagare gavs sig ut i det växlande vädret och på vår station fick de lära sig om om ekosystemtjänster.

Det innebär de funktioner naturen har som gör vattnet och luften ren, pollinerar växter och träd, bryter ned material till fin odlingsjord, gör hav och sjöar fulla med fisk. Det är naturens gratistjänster och vi skulle inte klara oss utan dessa.

Ett exempel på hur beroende vi är av ekosystemtjänsterna är den tjänst som utförs av pollinerande insekter som bin. Tack vare dem kan vi bland annat mumsa i oss massa frukter och bär. Men på grund av bland annat miljögifter, luftföroreningar och storskaligt jordbruk är flera av dessa tjänster hotade.

Vad kan vi göra då? Odla ekologiskt till exempel. Bin och humlor blir gladare när de slipper få i sig bekämpningsmedel. Och för att hjälpa de vilda bina på traven kan man bygga ett hotell till dem. Här nedan hittar du en inspirationsguide till ett vildbihotell (klicka på bilderna för att förstora).

På Upptech fanns även Natursnokarna på plats. De gjorde stora såpbubblor med pinnar och snöre. En rolig grej att testa hemma och allt du behöver är 6 delar vatten, 3 delar Yes diskmedel och 1 del sirap!

biholk1biholk2